در صنعت کاشی و سرامیک یک دستگاه حمل کننده اتوماتیک و هوشمند است که با استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های PLC وظیفه حمل باکس های مربوط به کاشی و سرامیک که محل ذخیره کاشی و سرامیک در این گونه کارخانجات هستند را به عهده دارد، به این ترتیب که پس از پر شدن باکسی در ماشین لودینگ یا خالی شدن آن آنلودینگ فرمان تعویضی باکس از ماشین مورد نظر به اتاق کنترل صادر شده و سیستم PLC پس از پردازش نوع پروسس به نزدیکترین TGV از نظر موقعیت مکانی، فرمان برداشتن و انتقال باکس را صادر مینماید. دلیل این که نزدیکترین TGV جهت سرویس دهی انتخاب میگردد این است که سیستم هوش مصنوعی ایجاب میکند که هزینه انتقال باکس چه از بعد زمانی و چه از بعد استهلاک ماشین به حداقل ممکن برسد.
TGV تشکیل شده از یک قالب مکعبی از جنس آهن بسیار سخت که برای شاسی از آن استفاده میشود. درون این شاسی سه محفظه بسیار مهم تعبیه شده است :
۱- محفظه هیدرولیکی و مکانیکی که شامل اجزایی چون پمپ هیدرولیک، پمپ کندانسور سیستم خنک کننده، مخزن روغن، شیرآلات، اتصالات هیدرولیکی و فن خنک کننده است
۲- محفظه باتری که یک باتری بسیار قوی در حدود ۲۴۰ آمپر ساعت درون آن قرار میگیرد
۳- محفظه تابلوی برق و سیستم فرمان گیری و ارسال داده ها که اجزایی از قبیل PLC رله های فرمان، رله های قدرت، اینورتر، سنسورها و فتوسل ها Photocell در آن قرار دارند
علاوه بر این سه قسمت دستگاه دارای شش چرخ جهت هدایت دستگاه است که وظیفه حرکت انتقالی دستگاه را به عهده دارد.
در گذشته تمامی حرکات یک دستگاه به صورت دستی انجام میگرفت. با پیشرفت صنعت در این زمینه، این کارها توسط تایمرها رله های زمان سنج و کنتاکتورها به صورت نیمه اتوماتیک انجام میگرفت که باعث خرابی در سیستم، هزینه بالای تعمیرات و نگهداری و عدم برخورداری از ایمنی لازم میشد. بدیهی است که این موارد به صورت نیمه اتوماتیک انجام میگرفت و امکان بهره گیری از آن به عنوان یک دستگاه تمام اتوماتیک برای مصارف صنعتی وجود نداشت، زیرا اولا هزینه تعمیر و نگهداری آن بالا بود و دوما فضای زیادی اشغال میکرد. ولی با ظهور PLC و میکروپروسسورها انقلاب صنعتی عظیمی در این زمینه به وجود آمد که تمامی سیستم های کنترل از طریق یک دستگاه کوجک که به عنوان PLC از آن یاد میشود کنترل میگردند.
در گذشته باکس های کاشی و سرامیک توسط ریل های خاصی هدایت شده و به وسیله یک اپراتور نیروی انسانی به خط تولید منتقل میگشت، رفته رفته با ظهور TGV و علم رباتیک این سیستم به کلی دگرگون شده و انتقال باکس های کاشی از طریق مسیری تعریف شده و حرکت TGV ها در راستای این مسیرها به صورت اتوماتیک و کاملا هوشمندانه انجام میشود. این مسیر شامل تعدادی آهن ربای قوی است که در فواصل معینی بین خطوط رفت و برگشت روی زمین نصب میشوند. تمامی مسیرهایی که TGV در راستای آنها حرکت میکند باید مگنت داشته باشند و اگر مگنت نباشد، TGV از مسیر خارج شده و از مدار اتوماتیک خارج میگردد.
از مزایای این سیستم میتوان به مکانیزه شدن کارها و حداقل شدن ضریب اشتباهات، سرعت بخشیدن به انجام امور مربوط به حمل باکس ها، کمتر شدن آسیب به کاشی های خام، تجمیع تمامی آمارهای تولید و باکس ها، تفکیک تمامی طرح ها، سایزها، پروسس ها اشاره کرد
از معایب این سیستم میتوان به محو شدن نیروی انسانی و آسیب پذیری شبکه نصب شده در سالن که ممکن است منجر به خروج موقتی TGVها از مدار شبکه شود اشاره کرد. این امر ممکن است منجر به توقف سایر TGVها در سالن تولید گردد که نهایتا توقف کامل پروسه تولید را به دنبال دارد
مورد مهم دیگر این است که ممکن است به هر دلیل نرم افزار سیستم دچار اشکال گردد که در این صورت تمامی اطلاعات مربوط به باکس ها، شماره پارکینگ ها، طرح ها و رنگ های کاشی ها و شماره باکس ها از دست برود و با راه اندازی مجدد سیستم این موارد باید به صورت دستی انجام شود که کاری بسیار دشوار و وقت گیر است. ضمن این که تا پایان این کار پروسه تولید همچنان متوقف است. البته این مشکل با نصب یک سیستم پشتیبان Backup که ثانیه به ثانیه اطلاعات وارده به سرور را به صورت موازی در خود ذخیره میکند قابل حل است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |